fbpx

الشرق الأوسط وشمال إفريقيا: توقعات بأن تزداد القدرة المركبة للطاقة الشمسية بنحو 40 جيجاواط بحلول عام 2025

 الشرق الأوسط وشمال إفريقيا: توقعات بأن تزداد القدرة المركبة للطاقة الشمسية بنحو 40 جيجاواط بحلول عام 2025

سولارابيك – أبو ظبي – 17 يناير 2022: تُصدر جمعية الشرق الأوسط لصناعات الطاقة الشمسية «MESIA» الإصدار التاسع من تقرير «آفاق الطاقة الشمسية» ضمن القمة العالمية لطاقة المستقبل في أبو ظبي في 17 يناير 2022.

الجديد في هذا العام

يهدف تقرير «MESIA Solar Outlook»، كما هو الحال في كل عام، إلى التقاط أهم الموضوعات التي تؤثر على نمو الصناعة ككل بالإضافة إلى مراقبة مشاريع الطاقة الشمسية في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا.

يتضمن التقرير مراجعة 14 دولة وأكثر من 70 تحديثًاً للمشاريع. وللمرة الأولى يسلط الضوء على قطاعات الطاقة الشمسية في لبنان وقطر والسودان، التي شهدت بدورها تغييرات هائلة في الأشهر الـ 12 الماضية.

يتضمن التقرير رؤى من قادة التكنولوجيا الذين بدأوا في تطوير برامج خاصة بالصناعة، والتي من شأنها أن توفر إنتاجية أعلى للطاقة ومراقبة محطات الطاقة الشمسية، مع دمج الذكاء الاصطناعي وإنترنت الأشياء في الطاقة الشمسية.

مشاريع ضخمة في سنة 2022

من المتوقع أن يكون عام 2022 عام المشاريع الضخمة بدايةً من مشروع الظفرة الإماراتي، والذي هو قيد الإنشاء حاليًا، باستطاعة 2,000 ميجاواط إلى مجمع محمد بن راشد آل مكتوم للطاقة الشمسية في دبي بسعة إجمالية تبلغ 5,000 ميجاواط ليتم تشغيلها على مراحل بحلول عام 2030. كما من المتوقع أن يبدأ تشغيل مشروع «الخرسعة» في قطر بقدرة 800 ميجاواط بحلول منتصف عام 2022.

علاوة على ذلك، يَعدُ برنامج إعادة تطوير مشروعات الطاقة المتجددة في المملكة العربية السعودية بنشر أكثر من 3 جيجاواط وإدخال الجولتين الرابعة والخامسة.

صافي الانبعاثات الصفري

شهد عام 2021 الإعلان عن خطط للطاقة الشمسية واسعة النطاق تتماشى مع أهداف صافي الانبعاثات الصفري. على وجه التحديد، أعلنت البحرين عن خطة جديدة للنمو الاقتصادي الوطني والتوازن المالي لتحقيق مبادرة صافي الانبعاثات الصفري بحلول عام 2060.

وأصدرت الدولة مناقصتين للطاقة الشمسية في عام 2021. كما تعهدت المملكة العربية السعودية باستثمار أكثر من 180 مليار دولار للوصول إلى صافي صفر للانبعاثات بحلول عام 2060. وبالمثل، تم الكشف عن خطة طموحة من قبل دولة الإمارات لتحقيق صافي صفر انبعاثات بحلول عام 2050.

التحديثات الرئيسية

يلعب نشر الطاقة الشمسية دوراً حيوياً في التسريع نحو سيناريو 1.5 درجة مئوية. لاحظ العالم تطورات مهمة في كفاءة الخلايا وألواح «TOPCon» وتم تحطبم العديد من الأرقام القياسية العالمية. يستعد مصنعو الألواح لزيادة القدرات الإنتاجية من بداية عام 2022.

أثّر انقطاع التيار الكهربائي الكبير في الصين في نهاية سبتمبر 2021 على منطقتين رئيسيتين لمصنعي منتجات الطاقة الشمسية الكهروضوئية في جيانغسو وقوانغدونغ. بينما تبذل الصين جهوداً لحل النقص في إمدادات الطاقة، وتعمل المصانع بنسبة 50% من السعة التي تعطي الأولوية للطلبات المضمونة، لا يزال هناك طلب كبير على الألواح الشمسية لبقية الأسواق التي تعتمد على مهلة تنافسية.

تتعرض معظم مشاريع الطاقة الشمسية الكهروضوئية في عام 2022 لخطر التأخير أو الإلغاء بسبب زيادة تكلفة المواد الخام والخدمات اللوجستية حيث ارتفعت تكلفة الألواح الكهروضوئية وأجور الشحن بشكل غير متوقع إلى مستويات لم نشهدها منذ سنوات.

دفعت التقلبات في الأسعار والتحديات في الخدمات اللوجستية المصنعين إلى تقييم فرصة إنشاء مصانع في مواقع استراتيجية لخدمة المنطقة.

 

في الربع الأخير من عام 2021، لاحظ العالم كمية هائلة من إعلانات متعلقة بالهيدروجين الأخضر.

إذ يجري التخطيط للعديد من المشاريع وقد تم بالفعل افتتاح أول مشروع هيدروجين أخضر في الحديقة الشمسية في مجمع محمد بن راشد آل مكتوم في دبي. تتجه الأنظار، في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، إلى عُمان ومصر والمملكة العربية السعودية والإمارات العربية المتحدة لتطوير مشاريع الهيدروجين الأخضر القادمة المخطط لها.

اكتشف بعض الاستراتيجيات والتحديات والتحديثات الحالية للطاقة الشمسية في المنطقة عن طريق تنزيل التقرير على موقع MESIA على www.mesia.com.

حول MESIA

«MESIA» جمعية الشرق الأوسط لصناعات الطاقة الشمسية هي أكبر جمعية طاقة شمسية في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. تأسست في عام 2009، وتمثل أكثر من 70 منظمة دولية ومحلية بما في ذلك المستثمرين، وشركات التركيب، والمصنعين، وشركات المحاماة، والاستشاريين، وواضعي السياسات والبنوك.

يقع المقر الرئيسي لشركة «MESIA» في دبي، الإمارات العربية المتحدة، وتقوم بتنفيذ الأنشطة والبرامج المتعلقة بالطاقة الشمسية في جميع أنحاء منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. تمتد تغطيتها الإقليمية من المغرب إلى المملكة العربية السعودية، ومن مصر إلى عمان، مع أكثر من 66,000 مشترك عبر منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا على جميع المنصات.

على مدى السنوات العشر الماضية، نظمت «MESIA» أكثر من 70 حدثاً صناعياً يركز على تعزيز بصمة الطاقة الشمسية في منطقتنا، بما في ذلك البعثات التجارية في المملكة العربية السعودية ومصر وباكستان والأردن. على طول الطريق، فازت «MESIA» بالعديد من الجوائز المرموقة وتم الاعتراف بها من قبل السلطات الحكومية الرائدة في جميع أنحاء منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. تنشر «MESIA» أيضًا تقارير رائدة في الصناعة ظهرت في نيويورك تايمز، وول ستريت جورنال، وفايننشال تايمز. لمعرفة المزيد حول «MESIA» قم بزيارة www.mesia.com.

للمزيد من المعلومات نرجو الاتصال:
هند ليبمانسون
مدير العمليات والتسويق
هاتف: +971 50409 9197
البريد الإلكتروني: hinde@mesia.com

MESIA

January 17, 2022

MENA: Solar installed capacity expected to increase by almost 40 GW by 2025

The Middle East Solar Industry Association is releasing its 9th edition of the Solar Outlook Report within the World Future Energy Summit in Abu Dhabi on January 17, 2022.

New This Year

As every year, the MESIA Solar Outlook Report aims to capture the most current and important topics affecting the growth of the industry as a whole as well as monitoring solar projects in the MENA region. The report features a review 14 countries and more than 70 project updates and for the first time includes a spotlight on Lebanon, Qatar and Sudan’s solar sectors, which have witnessed tremendous changes in the last 12 months.

The report includes insights from technology leaders that have started developing industry specific softwares providing better energy harvesting and monitoring of solar plants, with the integration of AI and IoT into solar.

2022 Mega Scale Projects

2022 is expected to be the year of megascale projects from the UAE Al Dhafra Project, which is currently under construction, with a capacity of 2000MW to the Dubai MBR Solar Park with a total capacity of 5000MW to be commissioned in stages by 2030. In Qatar, the Al Kharsaah 800 MW project is expected to be operational by mid 2022. Furthermore, the REPDO program in Saudi Arabia is promising the deployment of over 3GW and the introduction of the fourth and fifth rounds.

Net Zero

2021 marked the announcement of large-scale solar plans aligning with net-zero targets. To be specific, Bahrain, announced a new national economic growth and fiscal balance plan to achieve its net-zero initiative by 2060. The country issued two solar tenders in 2021. Furthermore, Saudi Arabia pledged to invest more than $180bn to reach net zero by 2060. Similarly, an ambitious plan by the UAE was revealed to achieve zero emissions by 2050.

Major Updates

Solar deployment plays a vital role in the acceleration towards the 1.5oC scenario.  The world observed significant developments in cell and module efficiencies of TOPCcon and broke several world records. Module manufacturers are gearing up for the increase of production capacities from the beginning of 2022.

The big power cut in China at the end of September of 2021 affected two main solar PV manufacturer product regions in Jiangsu and Guangdong. While China is making efforts to resolve the power supply shortage, and factories are running on 50% capacity that prioritize secured orders, a huge demand of solar modules still exist for the rest of the markets that rely on a competitive lead time.

Most of 2022’s solar PV projects risk delay or cancellation due to an increase in the raw material and logistics cost. The cost of PV modules and shipping have unpredictably surged to levels not seen in years. Fluctuations in pricing and challenges in the logistics have pushed manufacturers to evaluate the opportunity of establishing manufacturing plants in strategic locations to serve the region.

In the last quarter of 2021, the world observed a tremendous amount of green hydrogen announcements. Several projects are being planned but the first green hydrogen project was already inaugurated in Dubai at the MBR Solar Park. In the MENA region, eyes are on Oman, Egypt, Saudi Arabia and the UAE to develop the next green hydrogen projects planned.

Discover some of the strategies, challenges and current updates for solar in the region by downloading the report on MESIA website at www.mesia.com.

About MESIA

MESIA is the largest solar trade association in the Middle East and North Africa region. Established in 2009, the association represents over 70 international and local organizations including investors, installers, manufacturers, law firms, consultants, policymakers and banks. MESIA is headquartered in Dubai, UAE and carries out solar-related activities and programs across the MENA region. Its regional coverage stretches from Morocco to Saudi Arabia, from Egypt to Oman, with over 66,000 subscribers across the MENA region on all platforms.

Over the past 10 years, MESIA has organized over 70 industry events focused on strengthening the footprint of solar energy in our region, including trade missions in KSA, Egypt, Pakistan and Jordan. Along the way, MESIA has won several prestigious awards and had been recognized by leading government authorities across the MENA region. MESIA also publishes industry-leading reports which have been featured in the New York Times, Wall Street Journal and the FT. To learn more about MESIA visit www.mesia.com.

MESIA

For more information please contact:

Hinde Liepmannsohn

Operations and Marketing Director

M: +971 50 409 9197

E:  hinde@mesia.com

Source: Press release

تابعونا على لينكيد إن Linked-in لمعرفة كل جديد في مجال الطاقة المتجددة…

نتمنى لكم يوماً مشمساً!

نشرة رسمية

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

error: جميع الحقوق محفوظة لسولارابيك

هل تود أن تبقى متطلعاً على أحدث أخبار ونشاطات الطاقة المتجددة في المنطقة العربية؟